Mijn derde blog gaat over insulineresistentie. Een tegenwoordig veel voorkomende aandoening. En dat klinkt niet spannend, maar wat heeft deze kennis mijn gezondheid veel opgeleverd! Hoog tijd om met jullie te delen!

Begin twintig, was ik vaak moe (wat heel wat bloedonderzoeken heeft gekost), een waas in mijn hoofd, slechte concentratie, voortdurend snaaien, en over de dag heen had ik zeker energiedips, vooral na mijn eten. Ik ben inmiddels al jaren met gezonde leefstijl bezig en daarmee zijn deze klachten al een stuk verbeterd. Maar sinds ik getraind ben in het herkennen en doorbreken van insulineresistentie: voel ik mij nog sterker! De waas, de vermoeidheid is zeker weg. Ik kan me goed concentreren en slaap als een roos. Ik ben enkele kilo’s afgevallen en dit voelt als mijn gezonde gewicht.
Ook mijn klanten laat ik kennis maken met dit mechanisme van ons lijf. En hoe ze dit kunnen doorbreken. Want met een paar simpele leefstijl maatregelen valt dit enorm te verbeteren. Los van wat ze ervaren en wat dit met hun klachten doet, krijgen ze ook een gezonde(re) lichaamssamenstelling.

Eten in overvloed

We hebben in onze moderne maatschappij voedsel in overvloed. Overal waar je bent is er wel eten te zien, te ruiken en te krijgen. Denk aan het centraal station, in winkelstraten, kantines en benzinepompen. Ook in supermarkten, die inmiddels bijna altijd open zijn, is het aanbod van voedsel gigantisch en zijn onze (koel)kasten thuis gemiddeld goed gevuld. Voedsel is daarmee dus ook altijd beschikbaar en worden we continu verleid tot eten. Dit werkt in de hand dat we te veel en te vaak eten. En hier verdiend de voedingsindustrie goed aan.

Oerinstinct: hamsteren!

gezond etenDe voedingsindustrie speelt hier in op ons oerinstinct, om zoveel mogelijk energie op te slaan en zo onze overlevingskansen te vergroten. Hamsteren dus. Dit is natuurlijk heel efficiënt in tijden van schaarste, want toen wist je immers niet of er morgen nog wel eten voorhanden was. Zo bezitten wij van oudsher nog steeds het vermogen om 1 maand zonder voedsel te kunnen. Dit instinct bezitten we dus nog wel, maar hoeft in het westen immers niet meer aangesproken te worden.

Herken jij dit?

* Moet je na 2 uur echt iets eten, wordt je anders trillerig, humeurig?
* Vaak trek in zoetigheid?
* Trek in koolhydraatrijk eten (brood, pasta, aardappelen, ik noem het altijd ‘stevig’ eten)?
* Voel je je veelal vermoeid?
* Heb je energieschommelingen gedurende de dag?
* Een dipje na de lunch?
* Val je moeilijk af?
Dit zijn enkele signalen waarbij de kans groot is, dat jij minder gevoelig bent geworden voor insuline. En je alvleesklier overbelast wordt. En daar kan je zelf iets aan doen!

Weet hoe het werkt: insulineresistentie

In onze tegenwoordige voeding, zit bijna altijd wel suikers en koolhydraten. En dit wordt als glucose opgenomen in je bloedbaan. Je alvleesklier maakt vervolgens het hormoon insuline aan, om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Insuline in normale hoeveelheden heeft als doel, om je bloedvaten en organen te beschermen tegen te hoge glucosewaarden.

Als je doorlopend eet, zoals dat in onze moderne maatschappij gewoonte is, maakt je alvleesklier voortdurend insuline aan. En blijf je zo frequent eten, dan is er langdurig en continu grote hoeveelheden insuline in omloop in jouw lijf. Het gevolg is dat je telkens minder en minder gevoelig wordt voor deze insuline en er alleen maar meer insuline aangemaakt wordt. Je lichaam herkent het verschil tussen 1 rozijn of een hele maaltijd niet meer. Dit wordt insulineresistent genoemd. Het voorstadium van diabetes type 2. Insulineresistentie staat ook aan de voet van welvaartsziekten. Deze hoge glucose- en insulinewaarden zorgen ervoor, dat je continu kleine ontstekingshaarden in stand houdt. Ook wel laaggradige ontsteking genoemd, waarover later meer.

Zes tips: wordt weer insulinegevoelig!

Deze vicieuze cirkel doorbreken. Voor een vitaal lijf is het zaak om insulinegevoelig te worden. Je bloedsuikerspiegel met een gezonde leefstijl stabiel te houden.

* eet drie keer per dag, dus bijvoorbeeld om 7.00 – 13.00 -19.00 uur en hou ongeveer zes uur ertussen. Je geeft je lichaam hiermee kans om het gehele spijsverteringsproces af te maken, om op celniveau de opgelopen schade van een maaltijd te repareren, voordat je weer nieuwe voeding aanbiedt. Niet eten is dus super waardevol voor je lijf!
* en ja: vermijd dus tussendoortjes! Die ben je helemaal niet nodig. Dit is louter marketing! Ook vruchtensappen, frisdrank is suiker en wordt door je lijf als maaltijd gezien. Water of kruidenthee kun je wel tussendoor drinken.
* zorg ervoor, dat jouw drie maaltijden gevarieerd, onbewerkt, volwaardig en daarmee dus ook voldoende verzadigend zijn. Hierover later meer!
* (nuchter) bewegen. Beweeg voor je ontbijt! Of doe de lunchwandeling juist voordat je gaat eten in plaats van erna.
* sla 1x per week je ontbijt over. Los van andere voordelen, geeft intermitterend vasten je insulinegevoeligheid een enorme boost.
* stop met eten als je verzadigd bent.

Wat levert je dit op?

Minder en minder vaak eten is heel bevorderlijk voor je stofwisseling, geeft je immuunsysteem rust (remt ontstekingen), optimaliseert je energiehuishouding en draagt bij aan gezond ouder worden.

Kidz!

Deze tips deel ik voor volwassenen. Kinderen zitten in de groei en hebben per dag wel meer eetmomenten nodig. Wel zorg ik er altijd voor dat ze zo natuurlijk mogelijke voeding krijgen, zodat ze genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen!

 

Zes tips: doorbreek insulineresistentie!
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *